Ga naar hoofdinhoud

Fiscale attesten kinderopvang

Ouders hebben recht op belastingvermindering voor de uitgaven die ze deden voor alle opvang- en vrijetijdsinitiatieven buiten de normale lesuren: tijdens schoolvakanties, in het weekend, op vrije dagen en woensdagnamiddagen, voor- en naschoolse opvang en opvang tijdens de middagpauzes. Scholen dienen daarom voor de betaalde kinderopvang een fiscaal attest op te maken en dit voor alle leerlingen tot de leeftijd van 14 jaar.

Herbekijk hier de webinar van dinsdag 19 december 2023 of lees verder onder de video.

1. Artikels die recht geven op een fiscaal attest kinderopvang

1.1 Voor- en naschoolse opvang en opvang tijdens middagpauzes

In de module Leerlingenrekeningen kan je via het menu Artikels voor elk artikel aangeven of het recht geeft op belastingsvermindering. Voor voor- en naschoolse opvang en opvang tijdens de middagpauzes volstaat het dat dit vinkje is aangezet. Alle aanrekeningen waarin het artikel wordt gebruikt, zullen toegevoegd worden aan het attest kinderopvang.

kinderopvang1

OPGELET

Dit werkt niet met terugwerkende kracht! Heb je in het verleden reeds artikels aangerekend die recht geven op belastingsvermindering, maar waarvoor het vinkje niet was aangezet, dan zullen deze artikels niet mee in rekening worden gebracht op het attest kinderopvang. Contacteer in dat geval het Toolbox-team.

1.2 Uitstappen tijdens het weekend en schoolvakanties

Indien de school ook uitstappen of reizen organiseert die tijdens het weekend of tijdens een schoolvakantie plaatsvinden, moet er ook hiervoor een fiscaal attest voor kinderopvang worden afgeleverd. Om voor dergelijke activiteiten een correct fiscaal attest te kunnen genereren vanuit Toolbox, moet de aanrekening gekoppeld zijn aan een activiteit uit de Activiteitenmodule. Hier zijn 2 werkwijzes mogelijk:

  1. De Activiteitenmodule is in gebruik op de school en de activiteit werd hierin aangemaakt. Vervolgens werd ze geïmporteerd in de module Leerlingenrekeningen om aan te rekenen via de schoolrekening. De werkwijze hiervoor vind je terug in de handleiding van de Activiteitenmodule. Toolbox heeft met deze werkwijze voldoende info om correcte fiscale attesten kinderopvang te kunnen afleveren voor deze activiteit.

  2. De Activiteitenmodule wordt NIET gebruikt door de school. Toolbox heeft op basis van alleen de aanrekening in de module Leerlingenrekeningen NIET voldoende info om correcte fiscale attesten voor kinderopvang te kunnen afleveren. De aanrekening moet hiervoor nog gekoppeld worden aan een activiteit uit de Activiteitenmodule. Het is ook mogelijk om die koppeling nog te leggen nadat de activiteit reeds gefactureerd werd.

    • STAP 1: Maak de activiteit aan in de Activiteitenmodule. Lees hier hoe je te werk gaat. Het is mogelijk om een activiteit in het verleden aan te maken.

    • STAP 2: Open de module Leerlingenrekeningen en selecteer de notagroep waarin de activiteit werd aangerekend.

    • STAP 3: Ga naar 'Aanrekenen' of 'Aanrekenen artikel' en open de aanrekening van de activiteit.

    • STAP 4: Klik bij het gebruikte artikel (helemaal bovenaan) op het icoon

      in de kolom Acitviteit.

    kinderopvang2

    • STAP 5: Selecteer de actitiveit die je wenst te koppelen en wijzig dit voor alle leerlingen in de aanrekening.

    kinderopvang3

    • STAP 6: Klik op 'Koppel activiteit'.

    Wanneer de activiteit correct gekoppeld is zal het grijze icoon van de bus rood geworden zijn

    . Indien je voor eenzelfde activiteit meerdere facturen hebt gemaakt (bv. voorschotfacturen voor een meerdaagse reis), dien je alle deelfacturen te koppelen aan de activiteit. Op basis daarvan heeft Toolbox voldoende info om correcte fiscale attesten kinderopvang op te maken.

2. Voorbereiding

2.1 In de module Instellingen

Om correcte fiches te genereren, moeten er eerst een aantal zaken worden ingesteld in de module Instellingen van Toolbox.

De gegevens van de school/werkgever die op de fiscale fiches komen zijn dezelfde voor personeelsleden als voor de attesten kinderopvang voor ouders en moeten worden ingesteld in de Instellingen => Woon-werkverkeer.

Vul alle gevraagde gegevens in, zowel van de schuldenaar als van de afzender. In de praktijk zullen deze twee meestal dezelfde zijn. Let op dat je hier de gegevens van de VZW invult en niet van de school. De VZW is namelijk de werkgever.

Selecteer onderaan ook het inkomstenjaar (2023) waarvoor de personeelsleden via de module Openbaar vervoer of de module Fietsvergoeding de fiscale fiche kunnen downloaden.

opvang3

2.2 In de module Leerlingenrekeningen

Ook in de module Leerlingenrekeningen bij het menu 'Scholen' moeten nog een aantal zaken ingesteld worden alvorens men fiscale attesten kan genereren. Klik op het potloodje vóór de school en ga naar het tabblad 'Attest kinderopvang'.

  • Vink aan dat de school attesten voor kinderopvang maakt.
  • Vul verder de naam en hoedanigheid van de ondertekenaar in.
  • Onderaan kan ook de handtekening van de ondertekenaar geselecteerd worden (indien die werd ingescand en doorgegeven aan het Toolbox-team via toolbox@kobavzw.be).
  • Wanneer de attesten kinderopvang via mail verstuurd worden, kan je hier de tekst voor het e-mailbericht instellen. Daarvoor kan je gebruik maken van enkele dynamische variabelen die bij het versturen van het bericht opgevuld zullen worden met de corresponderende leerlingengegevens.
  • Als alles correct is ingesteld, klik je op 'School bijwerken'.

attest4

2.3 In Informat

Alle persoonsgegevens van zowel de leerlingen als de leerplichtverantwoordelijken worden via de synchronisatiemodule uit Informat gehaald. Om automatisch in Toolbox de correcte persoonsgegevens op de fiscale attesten te kunnen overnemen, moeten in Informat al deze gegevens correct geregistreerd zijn.

  • Leerplichtverantwoordelijke

    Vul in Informat (=> Relaties) het juiste rijksregisternummer in bij de juiste leerplichtverantwoordelijke. Wil je een relatie wijzigen van bv. LPV 2 naar LPV 1, klik dan op de pen helemaal vooraan bij de relatie, bv. in geval van gescheiden ouders.

    Informat1

    Toolbox zal prioritair rekening houden met de leerplichtverantwoordelijke waarvoor een rijksregisternummer is ingevuld. Mogelijke situaties:

    • Zowel voor LPV 1 als LPV 2 zijn de rijksregisternummers ingevuld => Toolbox neemt de gegevens van LPV 1 over op het fiscaal attest.
    • Enkel voor LPV 1 is het rijksregisternummer ingevuld => Toolbox neemt de gegevens van LPV 1 over op het fiscaal attest.
    • Enkel voor LPV 2 is het rijksregisternummer ingevuld => Toolbox neemt de gegevens van LPV 2 over op het fiscaal attest.
  • Domicilieadres van de leerplichtverantwoordelijke

    Koppel in Informat (=> Adressen) het juiste adres als domicilieadres aan de juiste leerplichtverantwoordelijke. Indien er meerdere adressen beschikbaar zijn, koppel je elk adres aan de juiste relatie. Indien er geen adres gekoppeld is als domicilieadres, zal Toolbox geen leerplichtverantwoordelijke kunnen tonen op het fiscaal attest.

    Informat2

2.4 Rijksregisternummers controleren

Alvorens je de fiscale attesten genereert, kan je controleren voor welke leerlingen of leerplichtverantwoordelijken er géén rijksregisternummer is ingevuld in Informat. Deze rijksregisternummers zijn noodzakelijk voor het afleveren van het attest en het indienen via Belcotax-on-web.

Ga naar de module Leerlingenrekeningen => Rapporten => Attest kinderopvang. Selecteer het inkomstenjaar (bv. 2023 voor de aangifte in het jaar 2024) en klik op volgend icoon

.

Voor de getoonde leerlingen met LPV zonder rijksregisternummer is er voor geen enkele leerplichtverantwoordelijke een rijksregisternummer ingevuld in het administratief pakket. Van zodra er voor minimaal één LPV een rijksregisternummer beschikbaar is, zal de leerling niet meer getoond worden in dit overzicht.

Wanneer je de rijksregisternummers hebt aangevuld in het administratief pakket, laat je de twee eerste stappen van de synchronisatie (Leerlingen of Leerlingen basisschool) in Toolbox nog eens lopen.


rrnr1

3. Attesten kinderopvang genereren

Je kan attesten kinderopvang aanmaken in de module Leerlingenrekeningen => Rapporten => Attest kinderopvang. Selecteer het inkomstenjaar (bv. 2023 voor de aangifte in het jaar 2024).

Als je nog geen attesten hebt aangemaakt, krijg je hiervoor een melding. Er wordt kort samengevat wat je eerst moet doen alvorens de attesten aan te maken:

  • Laat de synchronisatie met Informat/Wisa nog een keer lopen. Dat doe je in de module Synchronisatie leerlingen voor leerlingen van het secundair onderwijs en in de module Synchronisatie leerlingen basis voor leerlingen van de basisschool. Daar voer je de eerste twee stappen uit (Informat/Wisa uitlezen + Synchroniseer leerlingen).

  • Kijk goed na of alle aangemaakte (en verzonden) facturen zijn doorgeboekt naar Exact Online. Je kan dit makkelijk zien in het menu Zoek Facturen van de module Leerlingenrekeningen. Daar klik je in de menubalk op het icoontje van Exact

    .

  • Zorg dat alle betaalde facturen in Exact zijn afgepunt. De fiscale attesten kunnen enkel uitgereikt worden voor bedragen die effectief betaald zijn. Als de facturen dus niet (correct) afgepunt zijn in Exact, worden deze bedragen niet meegenomen voor het fiscaal attest.

  • Haal de openstaande facturen op uit Exact Online. Zo weet Toolbox welke facturen nog niet betaald zijn. Als het ophalen van de openstaande facturen gebeurt vanuit een centrale Toolbox, kan je in de module Openstaande facturen steeds zien wanneer er voor het laatst gegevens werden opgehaald.

Bij het opmaken van de fiscale attesten maken we een onderscheid tussen:

  • Fiscale attesten voor voor-en naschoolse opvang => Alle opvang wordt samengebracht op 1 attest.
  • Fiscale attesten voor uitstappen of reizen die plaatsvonden tijdens het weekend of een schoolvakantie => Er moet een apart attest/bijkomend attest opgemaakt worden per activiteit.

3.1 Fiscaal attest voor voor- en naschoolse opvang en opvang tijdens middagpauzes

Als je hogervermelde stappen hebt doorlopen, dan klik je bovenaan links op de rekenmachine

. Je krijgt nu de vraag of je de attesten voor 2023 wil laten berekenen. Klik op OK en er verschijnt een voortgangsindicator. Laat die even lopen.

attest5

Na het aanmaken van de attesten krijg je te zien hoeveel attesten er werden aangemaakt. Klik op de link 'Ga naar de aangemaakte attesten'.

attest8

Je krijgt nu de tabel te zien met de aangemaakte attesten. Standaard wordt er één attest per leerling gemaakt aan 100% voor de voor- en naschoolse opvang. Indien er andere activiteiten werden aangerekend die plaatsvonden tijdens het weekend of een schoolvakantie, moet er per activiteit nog een bijkomend attest aangemaakt, eveneens voor 100%. Voor meer info over het genereren van deze bijkomende fiscale attesten, zie punt 3.2 of klik hier.

attest9

Je kan de attesten als pdf generen of rechtstreeks mailen naar de ouders. Selecteer de leerlingen waarvoor je het attest wil afdrukken/mailen en klik bovenaan op één van volgende iconen

.

Verder kan je attesten ook volledig verwijderen door ze te selecteren en bovenaan te klikken op

. Nadat een attest verwijderd is, kan je het opnieuw genereren door terug op de rekenmachine

te klikken.

3.2 Fiscaal attest voor uitstappen tijdens het weekend en schoolvakanties

Klik bovenaan op de rode bus

om fiscale attesten aan te maken voor uitstappen die tijdens het weekend of een schoolvakantie hebben plaatsgevonden.

attest5

In een dropdownlijst zie je alle activiteiten uit de activiteitenmodule waarvoor er facturen werden gemaakt. Selecteer uit deze lijst de activiteit waarvoor je fiscale attesten wil maken.

belangrijk

Indien er voor een activiteit meerdere (voorschot)facturen werden gemaakt, moeten alle deelfacturen aan deze activiteit gekoppeld zijn om het correcte bedrag op het fiscaal attest te kunnen weergeven. Klik hier om te lezen hoe je activiteiten kan koppelen aan een aanrekening.

attest12

Enkel wanneer de factuur (of alle deelfacturen) voor een activiteit volledig is (zijn) betaald, zal je een attest kunnen genereren. Selecteer de leerlingen waarvoor je het attest wil opmaken. Achter de naam van de leerling kan je controleren hoe oud de leerling was bij aanvang en bij afloop van de activiteit. Wanneer een leerling tijdens de activiteit de leeftijd van 14 jaar bereikte, kan het attest in een latere fase manueel gecorrigeerd worden (zie punt 5). Wanneer je de checkbox bovenaan gebruikt om alle leerlingen te selecteren, zullen enkel de leerlingen geselecteerd worden die bij aanvang van de activiteit nog niet de leeftijd van 14 jaar hadden bereikt en dus recht hebben op een fiscaal attest.

Klik op 'Maak attest aan voor geselecteerde leerlingen'.

attest13

Je krijgt nu de tabel te zien met de aangemaakte attesten. Standaard wordt er één attest per leerling per activiteit aangemaakt aan 100%. Indien er nog andere activiteiten werden aangerekend die plaatsvonden tijdens het weekend of een schoolvakantie, moeten nog bijkomende attesten worden aangemaakt. Herhaal voor elke activiteit de bovenstaande stappen.

attest14

Je kan de attesten als pdf generen of rechtstreeks mailen naar de ouders. Selecteer de leerlingen waarvoor je het attest wil afdrukken/mailen en klik bovenaan op één van volgende iconen

.

Verder kan je attesten ook volledig verwijderen door ze te selecteren en bovenaan te klikken op

. Nadat een attest verwijderd is, kan je het opnieuw genereren door terug op de rekenmachine

te klikken.

4. Controle op leeftijd (14+)

Wanneer een leerling 14 jaar is geworden tijdens de periode op het attest, verschijnt er vooraan een uitroepteken. Zo weet je welke attesten er zeker nagekeken en eventueel gecorrigeerd moeten worden. Onder punt 5 kan je lezen hoe je een attest aanpast.

Wanneer de wijziging is doorgevoerd, kan je het uitroepteken aanklikken waarna er een groene bol met vinkje in de plaats zal komen. Op die manier kan je makkelijk opvolgen welke attesten reeds nagekeken en/of aangepast werden.

controle1

5. Attest aanpassen (bedrag en aantal dagen)

In het overzicht met alle attesten kan je in de tweede kolom op het vergrootglas

klikken. Daarmee open je de detail van het fiscaal attest en zie je welke bedragen er werden meegerekend.

attest17

Je kan van hieruit de facturen openen door te klikken op het blauwe factuurnummer.

Je kan ook bepaalde facturen van het fiscale attest verwijderen door op het rode kruisje

achteraan te klikken.

attest15

Verder kan je de details (bedrag, periode, aantal dagen, dagtarief) op het attest manueel aanpassen door te klikken op 'Wijzig dit attest'. Dit is nodig voor kinderen die tijdens een meerdaagse activiteit de leeftijd van 14 jaar hebben bereikt. Toolbox zal in dat geval niet automatisch het totaalbedrag en het aantal dagen herberekenen. Via deze weg kan het attest gecorrigeerd worden. Het dagbedrag moet in de meeste gevallen behouden blijven. Enkel het aantal dagen en het totaalbedrag (= dagbedrag x aantal dagen) moet manueel worden aangepast.

Klik op 'Wijzig attest' om de aanpassingen te bewaren.

attest16

nota

Wanneer het dagbedrag lager is dan het toegelaten maximumbedrag van 15,70 euro, moet dit niet worden ingevuld op het attest.

6. Attest opsplitsen of overzetten naar andere leerplichtverantwoordelijke (LPV)

Wil je het attest splitsen, bijvoorbeeld voor gescheiden ouders, dan klik je in het overzicht op het achterste icoontje

. In dit scherm kan je het attest vervolgens splitsen door een percentage lager dan 100% in te vullen en een andere relatie te kiezen. Er wordt een tweede attest aangemaakt op naam van deze geselecteerde relatie en het oorspronkelijke attest (percentage) wordt aangepast. Deze herberekening gebeurt automatisch. Je kan dus nooit attesten uitreiken voor meer dan 100% van de betaalde kosten.

Je kan dit scherm ook gebruiken om het bestaande attest op een andere naam te zetten. Je kiest de juiste relatie uit de lijst en je vult bij percentage 100% in. Het bestaande attest wordt op die manier volledig overgezet naar de nieuwe relatie.

tip

Indien een attest volledig moet worden overgezet op naam van de andere leerplichtverantwoordelijke, doe dan de aanpassing meteen in het administratief pakket (Informat of Wisa). Op die manier blijft de info behouden voor de volgende schooljaren en zal je in Toolbox geen manuele aanpassingen meer moeten doen. Klik hier voor de juiste werkwijze.

attest11

attest18

7. Foutieve of ontbrekende persoonsgegevens op de fiscale attesten

Toolbox haalt de gegevens over de leerlingen en hun leerplichtverantwoordelijken uit het administratief pakket (Informat/Wisa). Wanneer in dat pakket gegevens ontbreken of incorrect zijn, zullen ook de fiscale attesten niet volledig of incorrect gegenereerd worden.

7.1 Foutmeldingen in het overzicht (rode lijnen)

In volgende gevallen worden de attesten in het overzicht getoond als rode lijnen:

  • Geen leerplichtverantwoordelijke (LPV) aangeduid in het administratief pakket (Informat/Wisa) => Uitroepteken in kolom 'LPV naam'
  • Geen adres gekoppeld aan de LPV in het administratief pakket (Informat/Wisa) => Uitroepteken in kolom 'LPV naam'
  • Geen rijks- of bisregisternummer ingegeven voor de leerling in het administratief pakket (Informat/Wisa) => Uitroepteken in kolom 'RRNR'

Aan de hand van het waarschuwingsicoon

kan je achterhalen welke gegevens ontbreken. In het voorbeeld hieronder is er geen leerplichtverantwoordelijke opgegeven in het administratief pakket OF er is geen adres gekoppeld aan deze LPV. Hoe je een adres koppelt aan een LPV kan je hieronder terugvinden bij 7.2 situatie 2.

Op basis van de foutmeldingen in Toolbox voer je de nodige aanpassingen door in het administratief pakket en synchroniseer je opnieuw met Toolbox via de module 'Synchronisatie leerlingen'.

De attesten in Toolbox worden NIET AUTOMATISCH GEÜPDATET na aanpassingen in het administratief pakket. Je kan het attest updaten door achteraan op het splitsingsicoon

te klikken en (opnieuw) de juiste leerplichtverantwoordelijke te selecteren. Indien het gaat om veel attesten, kan je ook de foutieve attesten verwijderen en opnieuw genereren. Vink hiervoor alle foutieve attesten in Toolbox aan verwijder ze via het rode kruisje

bovenaan. Ik het geval van attesten zonder leerplichtverantwoordelijke kan je gebruik maken van de link 'Selecteer attesten zonder relatie' net boven de tabel. Klik opnieuw op de rekenmachine

om de gecorrigeerde attesten aan te maken. Voor leerlingen die reeds een correct attest hadden in het overzicht, zal met deze actie geen nieuw (lees: dubbel) attest aangemaakt worden.

foutmelding

opmerking

Wanneer er voor de leerling geen rijks- of bisregisternummer beschikbaar is, zal de lijn rood blijven. Je kan voor deze leerling toch een attest genereren op de gebruikelijke manier.

7.2 Foutieve persoonsgegevens op het attest zelf

Het kan voorkomen dat de lijn van het attest in het overzicht wel zwart is en dus een leerplichtverantwoordelijke (LPV) bevat en een rijks- of bisregisternummer voor de leerling, maar dat bepaalde gegevens van de leerplichtverantwoordelijke op het attest zelf niet correct zijn. Het kan gaan om:

  • Situatie 1: Geen of foutief rijksregisternummer voor de leerplichtverantwoordelijke ingevuld in het administratief pakket
  • Situatie 2: Geen of foutief adres voor de leerplichtverantwoordelijke gekoppeld in het administratief pakket

Ook deze gegevens dien je aan te passen in het administratief pakket (Informat of Wisa). Vervolgens synchroniseer je opnieuw met Toolbox via de module 'Synchronisatie leerlingen'.

Situatie 1: Geen of foutief rijksregisternummer voor de leerplichtverantwoordelijke:

  • Vul in Informat (=> Relaties) het juiste rijksregisternummer in bij de juiste leerplichtverantwoordelijke. Wil je een relatie wijzigen van bv. LPV 2 naar LPV 1, klik dan op de pen helemaal vooraan bij de relatie, bv. in geval van gescheiden ouders.

Informat1

Situatie 2: Geen of foutief adres voor de leerplichtverantwoordelijke

  • Koppel in Informat (=> Adressen) het juiste adres als domicilieadres aan de juiste leerplichtverantwoordelijke. Indien meerdere adressen beschikbaar, koppel je elk adres aan de juiste relatie.

Informat2

De attesten in Toolbox worden NIET AUTOMATISCH GEÜPDATET na aanpassingen in het administratief pakket. Je kan het attest updaten door achteraan op het splitsingsicoon

te klikken en (opnieuw) de juiste leerplichtverantwoordelijke te selecteren. Indien het gaat om veel attesten, kan je ook de foutieve attesten verwijderen en opnieuw genereren. Vink hiervoor alle foutieve attesten in Toolbox aan verwijder ze via het rode kruisje

bovenaan. Klik opnieuw op de rekenmachine

om de gecorrigeerde attesten aan te maken. Voor leerlingen die reeds een correct attest hadden in het overzicht, zal met deze actie geen nieuw (lees: dubbel) attest aangemaakt worden.

7.3 Voor leerlingen die uitgeschreven zijn, worden de aanpassingen niet automatisch mee overgenomen naar Toolbox na synchronisatie.

De reden dat we de aangepaste informatie niet ophalen, is omdat de leerling op dit moment geen actieve loopbaan heeft. Tijdens een syncrhonisatie halen we enkel actuele gegevens op van leerlingen die op dit moment een inschrijving hebben op de school. Om de aangepaste gegevens van uitgeschreven leerlingen in te laden in Toolbox, zal je de referentiedatum voor de synchronisatie moeten aanpassen om op die manier gegevens uit het verleden te synchroniseren.

STAP 1: Ga naar de module Instellingen => Schooljaar => Schooljaar Informat leerlingen. Vul hier vorig schooljaar in en hanteer hierbij de volgende schrijfwijze: 2022-23.

sync1

STAP 2: Ga vervolgens in de module Instellingen naar Informat => Referentiedatum leerlingen. Stel deze in op een datum in het vorige schooljaar, bv. 05-09-2022.

sync2

STAP 3: Ga nu naar de module Synchronisatie leerlingen of Synchronisatie leerlingen basisschool en voer daar enkel de eerste stap uit, namelijk 'Informat uitlezen'.

STAP 4: Herhaal STAP 2, maar voer hierbij een andere datum in uit het vorige schooljaar, bv. 15-01-2023, en voer STAP 3 opnieuw uit. Herhaal deze stappen voor enkele datums in het voorbije schooljaar.

STAP 5: Stel in de module Instellingen => Schooljaar => Schooljaar Informat leerlingen opnieuw het huidige schooljaar in.

STAP 6: Maak in de module Instellingen => Informat => Referentiedatum leerlingen de referentiedatum terug leeg met behulp van het vuilnisbakje. Op die manier worden opnieuw de meest actuele gegevens opgehaald bij een nieuwe synchronisatie.

sync3

ter info

Wijzigingen aanbrengen in de module Instellingen kan alleen door een beheerder. Indien je zelf geen beheerder bent in Toolbox, vraag je dit aan de beheerder van jouw school. Wie dat is, kan je terugvinden in Toolbox rechtsboven via het vraagteken => contact.

De attesten in Toolbox worden NIET AUTOMATISCH GEÜPDATET na aanpassingen in het administratief pakket. Je zal de foutieve attesten moeten verwijderen en opnieuw genereren. Vink hiervoor alle foutieve attesten in Toolbox aan verwijder ze via het rode kruisje

bovenaan. Ik het geval van attesten zonder leerplichtverantwoordelijke kan je gebruik maken van de link 'Selecteer attesten zonder relatie' net boven de tabel.

Klik opnieuw op de rekenmachine

om de gecorrigeerde attesten aan te maken. Voor leerlingen die reeds een correct attest hadden in het overzicht, zal met deze actie geen nieuw (lees: dubbel) attest aangemaakt worden.

Indien de aangepaste gegevens van een leerling nog steeds niet worden getoond, zal je de bovenstaande stappen nog eens moeten herhalen, maar met een datum die binnen de loopbaan van die leerling ligt. Je kan die loopbaan makkelijk opvragen door in het overzicht van de fiscale attesten op het leerlingnummer te klikken.

sync4

Mocht dit niet lukken: laat het ons even weten via de helpdesk (vraagteken in Toolbox). We proberen dan zo snel mogelijk te helpen om de ontbrekende informatie toe te voegen.

8. XML-bestand aanmaken

In eerste instantie bezorgt de school een fiscaal attest aan de ouders. Daarnaast moeten de gegevens van het attest ook digitaal meegedeeld worden aan de FOD Financiën en dit uiterlijk op de laatste kalenderdag van de maand februari.

Het nodige XML-bestand kan in Toolbox (Leerlingenrekeningen => Rapporten => Attest kinderopvang) gegenereerd worden via de knop

bovenaan.

Het XML-bestand wordt nu gedownload. Je kan het terugvinden links onderaan of rechts bovenaan je scherm bij downloads of in de map 'downloads' op je computer.

opvang4

Om het bestand te kunnen indienen bij Belcotax-on-web moet het XML-bestand nog worden omgezet naar een BOW-bestand. Dit BOW-bestand moet worden opgeladen via de online toepassing van Belcotax-on-web. Indien je geen toegang hebt tot deze applicatie, neem je best contact op met je regioboekhouder.